Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van start gegaan. De meeste kinderen hebben bij het leren in meer of mindere mate hulp nodig. Binnen passend onderwijs wordt voor die hulp de term ondersteuning gebruikt. De samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs moeten er voor zorgen dat voor ieder kind de juiste en de beste ondersteuning beschikbaar is. Omdat de ondersteuning dagelijks in de scholen plaatsvindt werken de samenwerkingsverbanden intensief met de scholen samen. De wet passend onderwijs gaat er van uit dat passend onderwijs voor ieder kind bij de school begint. De school is verantwoordelijk om voor elke leerling een goede onderwijsplek te bieden. Dit heet zorgplicht.
Een belangrijk kenmerk voor passend onderwijs is de samenwerking van school en ouders met externe partijen. In één zin: passend onderwijs kijkt vooral naar de mogelijkheden van het kind en laat ouders, school en anderen samen optrekken om de talenten van dat kind te laten opbloeien.
Passend onderwijs op onze school
Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP hebben we als school beschreven hoe de ondersteuning aan leerlingen binnen de school is georganiseerd. Deze ondersteuning bestaat uit twee delen: de basisondersteuning van de school en de extra ondersteuning die een school biedt voor leerlingen die meer nodig hebben. Deze ondersteuning wordt geboden in samenwerking met het samenwerkingsverband. Onze school is onderdeel van het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). SPPOH ondersteunt scholen bij het vormgeven van passend onderwijs in Haaglanden. Zie ook de infographic hiernaast of bezoek de website van SPPOH www.sppoh.nl.
Ondersteuning binnen de Willem de Zwijgerschool
Het is ons streven om zo goed mogelijk onderwijs te geven. We denken daarbij vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen en helpen hen die mogelijkheden te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’.
Soms signaleren de leerkracht en/of de ouders dat de ontwikkeling van een kind niet naar verwachting verloopt. In zo’n situatie willen we met de ouders overleggen. De leerkracht kan daarbij hulp inroepen van de coördinatoren van onze school.
Voor de groepen 1-2: Neelke Hoekstra
Voor de groepen 3-5: Tessa Romein
Voor de groepen 6-8: Manon Hoekstra
Basisondersteuning
Onze school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld. Het profiel beschrijft wat onze school op het gebied van ondersteuning kan bieden. Alle scholen binnen het samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over het niveau van de basisondersteuning in de scholen. Iedere school biedt deze basisondersteuning. Dat houdt in dat elke school haar basiskwaliteit op orde heeft, het dagelijks handelen altijd op de leerling afstemt (handelingsgericht werken), een interne ondersteuningsstructuur heeft en een stevig aantal preventieve en licht curatieve interventies kan uitvoeren.
Voor onze school geldt dat de basisondersteuning goed en planmatig wordt vormgegeven. Wij houden rekening met verschillen in de ontwikkeling van kinderen door opbrengst- en handelingsgericht te werken waarbij het uitgangspunt is om het aanbod in de klassen te richten op drie niveaus; kinderen die gedijen bij de reguliere instructie en verwerking, kinderen die hierbij extra aandacht nodig hebben en kinderen die extra uitdaging nodig hebben.
Belangrijk is te weten dat onze school staat voor kwalitatief goed onderwijs. Wij streven er naar om in overleg met de ouders van onze leerlingen tot goed onderwijs en een optimale ondersteuning van onze leerlingen te komen. Wanneer het, ondanks alle inspanningen, niet lukt om tot een gezamenlijk plan voor de leerling te komen, kunt u de school altijd vragen contact op te nemen met het samenwerkingsverband.
Samen met de adviseur van SPPOH kan dan besproken worden hoe er een bij de leerling passend plan kan worden gemaakt.